Melaka International Trade Center (MITC) dilengkapi pelbagai fasiliti bertaraf antarabangsa
AYER KEROH- Bahagian Promosi Pelancongan (BPP) terus
proaktif mempromosikan Melaka sebagai pusat bagi penganjuran pelbagai aktviti
Mesyuarat, Insentif, Konvensyen dan Pameran (M.I.C.E-Meetings, Incentitives, Conventions,
Exhibition) terkemuka di rantau ini sejajar dengan usaha memperkukuhkan lagi
kedudukan negeri ini sebagai pusat pelancongan terunggul.
Abd Kadir...BPP agresif
promosi MICE Melaka
|
Pengurus Besar BPP, Abd Kadir Md Idris memberitahu, sebagai
destinasi MICE yang unggul, Melaka tidak sekadar memiliki Pusat Dagangan
Antarabangsa Melaka (MITC) yang sememangnya sudah sinonim dengan penganjuran
berbagai aktiviti, bahkan Melaka juga turut mempunyai rangkaian hotel yang dilengkapi
kemudahan bagi penganjuran MICE.
"MITC umpamanya, ia dilengkapi dengan dewan pameran
(13,200 meter persegi) di samping dewan bankuet, bilik mesyuarat, auditorium,
bilik VIP, lobi dan dataran yang cukup luas bagi penganjuran sebarang aktiviti
keramaian," ujarnya.
Kedudukan Melaka sebagai pusat MICE juga kata Abd Kadir lagi
turut dimantapkan dengan rangkaian kira-kira 20 hotel yang turut menyediakan
kemudahan bagi penganjuran MICE.
Antaranya termasuk :
Hotel Equatorial Melaka juga dilengkapi kemudahan untuk aktiviti MICE |
Philea Resort & Spa Melaka (dewan
bankuet untuk 560 orang pada satu-satu masa);
Equatorial Hotel (1,210 orang);
Renaissance Hotel (1,000 orang);
Casa Del Rio Melaka (200 orang);
A'Famosa Resort
(1,250 orang);
Avillion Legacy Melaka (350 orang);
Holiday Inn (1,000 orang);
The Majestic
(80 orang)
Hotel Seri Costa (220 orang);
Hotel Seri Malaysia
(200 orang);
Puteri Resort (500 orang);
Naza Talyya Hotel (300 orang);
Kings Hotel
(240 orang);
Best Western Riverside (400 orang);
Hatten Hotel (1,000 orang);
Hang Tuah World Heritage Hotel (350 orang);
Kata Abd Kadir lagi, beberapa lokasi yang kerap menjadi
tumpuan juga menjadi venue pilihan pihak-pihak tertentu bagi sebarang aktiviti
keramaian seperti di perkarangan Istana Kesultanan Melaka; perkarangan Kapal
Flor De Lamar; perkarangan Kota A'Famosa; dataran Menara Taming Sari; Dataran
MBMB; Taman Seribu Bunga dan di Taman Rempah.
"Selain berusaha memantapkan lagi kedudukan Melaka
sebagai pilihan bagi penganjuran MICE untuk pasaran domestik, BPP juga turut
giat 'menjual' Melaka di peringkat antarabangsa berdasarkan kemampuan kita
menjadi 'host' kepada beberapa acara dunia sebelum ini," ujar Abd Kadir.
Sejajar dengan kedudukan Melaka sebagai pilihan aktiviti
MICE, kata Abd Kadir lagi, BPP juga turut menawarkan pakej lawatan dan acara
lain sebagai pengisian sampingan kepada semua pihak yang mengadakan seminar,
konvensyen atau pameran di negeri ini.
"Matlamat utama kita ialah menjadikan Melaka sebagai
host MICE terbaik seiring dengan pencapaian Melaka Negeriku Sayang Negeri Bandar
Teknologi Hijau yang terus memahat nama di persada dunia," kata Abd Kadir.
Katanya lagi, BPP juga turut
menerbitkan sebanyak 5,000 naskah buku panduan bertajuk 'Guide MICE Melaka
2012' di samping memuatkannya dalam facebook: Tourism Melaka dan laman sesawang
www.Melaka.gov.my sebagai pendekatan berterusan mempromosikan Melaka sebagai lokasi
pilihan bagi penganjuran MICE.
Hotel Holiday Inn
Melaka sering menjadi pilihan penganjuran Meeting
MITC turut menjadi venue penganjuran aktiviti pameran
Melaka Bandaraya Warisan Dunia
Farihan(Han)@gotomelaka.blogspot.com
No comments:
Post a Comment