13 December 2012

Bahtera Merdeka

A New and Unique Tourist Attraction In Melaka
BANDA HILIR – Melaka Alive ‘Bahtera Merdeka’ (Ark of Independence) which will display the history of Melaka using stateof-the-art technology (water screen) is opening soon.

According to a source, the amphitheatre that tells the history of the Malay Sultanate of Melaka where from an ark is one of its kind built in Asia using a combination of technology from the United Kingdom(UK), Spain, Italy and the United States(U.S.).

It is being developed jointly by private company in collaboration with the Melaka Museum Corporation (PERZIM) and it will be a unique tourism product in the state of Melaka.

The amphitheatre in the shape of a ship from yesteryear, is without doubt set to be a new tourist attraction in Melaka.




Melaka Alive Bahtera Merdeka 

Melaka Alive Bahtera Merdeka sebuah panggung wayang menggunakan tirai air yang dibangunkan di atas sebuah kapal akan mula dibuka kepada orang ramai tidak berapa lama lagi.

Keunikan menonton wayang dengan air menjadi layar yang pertama dibina di Asia menggunakan gabungan teknologi dari United Kingdom, Sepanyol, Itali dan Amerika Syarikat (AS) merupakan produk terbaru di negeri ini.

Projek yang menelan kos sebanyak RM23 juta bagi fasa pertama itu dibangunkan oleh Pekan Legasi Sdn. Bhd. dengan kerjasama Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM).

Melaka Alive Bahtera Merdeka yang dibina berhampiran Dataran Pahlawan Melaka Megamall, Banda Hilir, dekat sini akan menjadi produk pelancongan paling unik di negeri ini.

Keunikan produk tersebut ialah apabila orang ramai menonton wayang di atas sebuah kapal yang dibina khas mirip kapal yang digunakan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dikenali sebagai Bahtera Merdeka.

Ia seperti persembahan sebuah teater mengisahkan sejarah di zaman Kesultanan Melayu Melaka sejak 400 tahun lalu yang akan dilakonkan semula oleh pelakon.

Uniknya produk ini kerana ia disokong oleh pelbagai kesan khas seperti bunyi letupan, percikan api, tiupan angin, asap, gegaran, cahaya dan sebagainya.

Projek ini juga mendapat suntikan kepakaran daripada Penerbit Persembahan Universal Studio di Singapura, Steven Ryan.

Melaka Alive Bahtera Merdeka turut menawarkan 90 peluang pekerjaan kepada penduduk di negeri ini sebagai pelakon utama, pembantu, pelakon lagak ngeri.

Melaka Alive Bahtera Merdeka akan dibuka empat kali seminggu dari Khamis hingga Ahad bermula dari pukul 6.30 petang hingga 10.30 malam dengan harga tiket yang ditetapkan RM50 seorang.




Melaka World Heritage City @gotomelaka.blogspot.com

No comments: